Postrzeganie rzeczywistości ekonomicznej – krajowe wymogi bezpieczeństwa edukacji w społeczeństwie informacyjnym
Abstrakt
W artykule dokonano obserwacji zdolności państwa do ochrony wartości życiowych, zdolności intelektualnej elity do obiektywnego postrzegania aktualnych realiów ekonomicznych i ich potencjalnych konsekwencji. Problem ten jest postrzegany fenomenologicznie z uwagi na wybrane sytuacje charakteryzujące się brakiem podstaw teoretycznych kapitału ludzkiego. Wyniki wskazują na oportunizm wysoko wykształconych specjalistów w zakresie wiedzy teoretycznej, a co za tym idzie, niedoskonałości w obliczu złożonych zmiennych, które stanowią wyzwania dla bezpieczeństwa narodowego. Wnioskujemy, że w erze informacji, która charakteryzuje się złożonością, szybkością i dużą ilością dostępnych informacji, podejmowanie decyzji związanych z bezpieczeństwem narodowym wymaga bardziej kreatywnego myślenia, co nakłada na szkolnictwo wyższe potrzebę skoncentrowania się, oprócz rozwiązywania problemów, na rozwijaniu zdolności poznawczych. i roztropność.
Artykuły w Progress in Economic Sciences w wersji drukowanej i internetowej publikowane są w oparciu o zasady Open Access na licencji CC - Creative Commons Uznanie autorstwa, autorzy mogą dowolnie dysponować tekstami w wersji opublikowanej w czasopiśmie.